The Messenger

Staal – 6 x 4 x 5,5 meter

Het beeld van Vesely vormt een sterk verticaal teken op de vlakte. Het doet aan een poort denken, maar het is een puur abstract beeld.
Het gaat over klassieke thema’s in de beeldhouwkunst. Dragen, klemmen, omsluiten, vorm en restvorm. Een soort juk van staalplaten en stalen balken houdt een enorm rotsblok in de hoogte. Ervoor ligt nog zo’n kei, ingepakt in staal. De ‘keien’ zijn ‘beren’, resten aangekoekt materiaal uit de hoogovens, bestaande uit samengesmolten kalk en ijzer. De hangende beer weegt tien ton. De gebogen platen zijn delen van plakken die tijdens het walsen zijn opgevouwen of van de walsbaan zijn gelopen. Alle grote onderdelen zijn gevonden. ‘The Messenger’ is eenvoudig van vorm en krachtig van uitstraling. Hoewel Vesely gebruik heeft gemaakt van bestaande vormen ziet het beeld eruit alsof hij het zelf zo in model gebracht heeft. Of hij zelf de gebogen staalplaten om de onderste beer heeft gevouwen en ze vervolgens met moeren heeft aangedraaid. Alsof hij wil zeggen: stoer materiaal maar de kunstenaar is de baas. Vesely vindt dat een beeld zo moet worden opgebouwd dat het kleinste onderdeel zich tot het grote geheel verhoudt als een juist gekozen woord in een goedlopende zin in een hoofdstuk van een goedgeschreven boek. Wat hij daarmee bedoelt spreekt uit de aandacht voor details. Zoals de opgelaste bussen die zijn aangebracht onder de moeren van de platen die de steen omvatten. En de spiraalveer bovenin die de steen lijkt in te klemmen.
Nep-functionele toevoegingen met een sterke beeldende kracht. Het beeld verwijst naar niets anders dan zichzelf. Het lijkt op een poort, maar het verschaft toegang tot niets. Ook de titel verschaft geen helderheid: ‘De boodschapper’. Van goed nieuws? Van slecht nieuws?

> 2