Au delà des Vagues

Staal – 6 x 3 x 5 meter

De Breton Rault heeft een verhalend beeld gemaakt. Een kunstwerk over de kust. De Franse kust wel te verstaan. Als een wand rijzen ruw gesneden platen op van het stalen voetstuk. Stevig materiaal, met een robuuste uitstraling. Krijtrots, volgens de kunstenaar. Bovenaan is een driehoekige vorm te zien; een vogel. Aan de ene zijde van de plaat breekt een golf op de rotsen. Aan de andere kant zijn mensen en een vogel te zien. Mens en vogel vormen een mooi tegenwicht voor de aanrollende golf. Zowel in massa als in richting. Het beeld is toegankelijk door zijn herkenbaarheid maar ook door zijn maat; de mensen zijn mensgroot. Toch is dit beeld voor een groot deel samengesteld uit gevonden materialen. Beide vogels zijn gemaakt van afvalstukken. De een heeft veel weg van een bestaande vogel,
met zijn rondingen en organische vormen. De ander lijkt op een supersonisch vliegtuig. De mensen zijn gelast van restplaten van het beeld van Erskine, White Rhythm. Om de herkenbaarheid te vergroten heeft Rault ze een rond hoofd gegeven. De golf is wel in de vorm gewalst, wat een tijdrovend karwei was. De ‘rots’ komt het meest als een abstracte vorm over, maar ook hierin heeft de kunstenaar geprobeerd
enige gelijkenis met echte rots te bewerkstelligen, door er openingen in te branden. Zo doet hij denken aan een grillige rotswand met scheuren en kloven. Al met al vormt dit beeld een puzzel van verschillende elementen, elk met hun eigen vormentaal. Dat de verschillende onderdelen geen
eigen leven gaan leiden komt doordat ze als een grote bruinige familie dicht bij elkaar een eigen veldje hebben, hoog boven de vlakte. De titel ‘Boven de golven’ geeft het standpunt van de mensen weer: hoog op de krijtrotsen neerkijkend over zee.

> 7