White Rhythm

Geschilderd staal – 11 x 4 x 5 meter

Bovenop een duintop trekt het witte beeld van de Engelsman Robert S. Erskine alle aandacht. Het lijkt of het elk moment in beweging kan komen. Is het wapperend wasgoed of een monsterlijk grote rups? Erskine noemt het anders: het is een ‘City Piece’, een ‘stadsbeeld’. Met een knipoog naar het thema ‘Cultureel dorp van Europa’. Erskine nam niet de bebouwing van een stad als uitgangspunt, maar de drukte, de dynamiek en de snelheid die het stadsleven eigen is. Die combinatie van drukte en beweging vond hij vooral op zebrapaden in grote steden. Hij zag mensen gehaast oversteken, hun regenjas (hij blijft een Engelsman) fladderend om hen heen. Dit beeld, dit ritme van wapperende jaspanden heeft hij uitgedrukt in staal. Een eerdere versie, op klein formaat in brons, diende als voorbeeld. Voor dit stalen beeld knipte hij tientallen ruitenvormen uit plaat en liet die in een krul walsen. Plaat voor plaat heeft hij ze aan elkaar gelast in een mooi ritme van hol-bol, hoog-laag. Het middenstuk bestaat uit twee reeksen naast elkaar; een vertaling van links en rechts op het zebrapad. Dat is vanaf de onderkant te zien. Bij de kop en de kont komen beide rijen samen en vervlechten de platen tot een geheel. De knik in het lijf verhoogt de beweeglijkheid. De sprieten geven richting aan. Ze dienen ook ter versteviging. Het beeld staat met stijve stalen poten op een enorm voetstuk in de vorm van een omgeslagen schip. Is het stadsbeeld toch nog verankerd aan de kust.

> 9